Willemsoord

8

Toen Willemsoord aan het einde van haar werkzame bestaan kwam, heeft men na rijp beraad, besloten om een dergelijk prachtig en uniek nautisch stukje verleden op gepaste manier te bewaren. Hiertoe moesten de kerntaken van het originele bedrijf, dat er ooit gevestigd was, het liefst blijven.

Dus was de boodschap dat er weer nautische activiteiten moeten gaan plaatsvinden, of in ieder geval nautisch gebonden activiteiten. Dat lukt uiteindelijk langzaam aan. Doordat steden en dorpen in Nederland met een beetje kapsones het in de bol hebben om mooie en dure huizen te willen bouwen aan het water en zo, zijn oude schepen en de daarbij behorende oude scheepswerven verdreven.

In Den Helder is dan Willemsoord met als bestemming nautische activiteiten de uitgelezen plek om dat varende oude spul op te knappen en dan mooi ten toon te stellen in een soort van museum. Dat werd en wordt door het stadsbestuur toegejuicht.

Maar ook in het stadsbestuur zitten saljuten die op een andere manier tegen dit prachtige monumentale nautische verleden aan kijken. Het is loze ruimte die geld (veel geld) kost en dat is niet leuk. Om dit probleem te voorkomen heeft de vorige eigenaar, het Rijk, daar, onder voorwaarden, enkele miljoenen extra voor opzij gelegd. Maar dat was al eerder door het stadsbestuur niet meer te gebruiken doordat men de voorwaarden niet naleefde. Dus heeft het stadsbestuur nu iets verzonnen. Een stadhuis. Om de leden van de gemeenteraad op het goede been te zetten voor het plannetje dat bedacht was, ging men gewoon een beetje goochelen met getallen en cijfers zodat het lijkt of een project van grofweg €45.000.000,– de goedkopere oplossing voor huisvesting is dan de eerder afgesproken pakweg € 10.000.000,– voor dat project op een andere eerder afgesproken plek.

De gemeenteraad (allemaal burgers) heeft daar toen unaniem voor gekozen, volgens het bedachte rekensommetje verdiende de stad er blijkbaar een paar miljoen aan.

Maar het nautisch karakter van Willemsoord zal door deze actie verder worden gesloopt. Zo zien we nu prachtige impressies tevoorschijn komen waar de schepen en de scheepswerf niet meer voorkomen, alleen plek voor plebs met leuke sloepjes en notarisbootjes om bruidsparen rond te varen, maar er worden op de getoonde plek oude schepen opgeknapt en onderhouden.

Volgens de bedenkers van dit prachtige plan is het fantastisch om direct naast de trouwzaal, raadszaal en fractiekamers en nog wat andere kantoren een scheepshelling te hebben waar enthousiaste liefhebbers van oude schepen liefst op oude werkwijze hun schip gaan repareren. Dus worden daar schepen met klinkverbindingen gerestaureerd, nadat ze met behulp van pneumatische bikhamers zijn schoongemaakt.

Ik ben van mening dat deze gedachte van deze denkgroep niet zal uitkomen, dus de museumwerf zal binnen de kortste keren worden gesloten en werken aan de schepen zal uiteindelijk ook hier verdwijnen, waardoor het idee van een goede museumhaven zal verdwijnen.

Ik hoop dat enkele (liefst meerdere) raadsleden en hun fracties wakker worden voordat het drama zich gaat afspelen, zodat Den Helder op de kaart komt als een andere stad dan al die andere steden en dorpen die kapsones hebben gehad en dus al dit nautische monumentale spul, omwille van de zucht naar geld, over de kling jagen.

Nederland is het enige Europese land dat in totaal meer dan 3.500 stuks varend erfgoed in stand weet te houden. Het transport van mensen en goederen is tot 100 jaar geleden bijna allen mogelijk geweest over water, dus met het huidige nautische erfgoed. Daar moeten we zuinig op zijn, ook, nee, juist in Den Helder, een stad aan drie zijden in het water geplaatst.

Dirk Bruin

8 REACTIES

    • Toerekeningsvatbaar?

      Dat was voor mij de vraag na het lezen van de oproep van wethouder Wouters in het Noord-Hollands Dagblad van zaterdag jl.
      Denk bij het Stadhuis in oplossingen!
      Dat het plan aan alle kanten rammelt en met drogredenen wordt aangeprezen is inmiddels wel duidelijk.
      Met de komst van het Stadhuis op Willemsoord komt hij nu met een extra brug voor langzaamverkeer tegenover het reddingsmuseum.
      Voor de goede orde, er ligt ter plaatse al een (witte)brug voor voetgangers.
      Moet deze brug wijken voor een gecombineerde fiets-en voetgangersbrug?
      Verder rept hij over een ontsluitingsweg bij buitenveld!
      Dan nog een extra verbinding op de Weststraat en de bezoekers kunnen het Stadhuisverkeer van alle kanten bereiken!
      U zult begrijpen dat dit hem niet wordt en de kosten van realisering van deze infrastructuur leidt tot allereerst nog hogere kosten voor het realiseren van het Stadhuis op deze locatie.
      Erger is vervolgens, dat het aanleggen hiervan, leidt tot meer knelpunten op de Texelroute en in toenemende mate tot overlast voor bewoners aan deze route.
      Al talrijke malen opgemerkt maar daar heeft hij geen boodschap aan.
      Kortom de waanzin ten top!
      Wouters geeft hier met deze plannen impliciet te kennen, dat de komst van het Stadhuis op Willemsoord onmogelijk is.
      Wel wat laat overigens, natuurlijk had hij met een verkeersoplossing en een haalbaarheidsonderzoek moeten starten.
      Maar ja dan had hij zijn Stadhuis op Willemsoord direct al moeten afblazen!
      Reken maar dat de bewoners van West-en Zuidstraat hier geen genoegen mee nemen.
      En dan de opmerking over een busstop, komt er echt niet hoor meneer Wouters, dat weet u ook, u speelt vals.
      U oproep om bij het Stadhuis in oplossingen te denken is een godspe en weinig geloofwaardig.
      Er zijn u het afgelopen jaar meer dan voldoende oplossingen en alternatieven aangeboden.
      Banaal is het dat u de argumenten voor de komst van het Stadhuis op Willemsoord zoals de cultuurhistorische waarde en het nautisch gebied kaapt als een zegen voor Willemsoord.
      Niets is minder waar, de waarheid is dat de hier genoemde waarden en daarmee de kwaliteit van het gebied ten grave worden gedragen.
      Als er niet ingegrepen wordt staat het Stadhuis daar over een paar jaar.
      Wellicht voor een periode van 10 jaar, alle investeringen en kosten ten spijt, waarna Den Helder tegen die tijd een artikel 12 gemeente zal zijn en onder curatele wordt gesteld.
      Vervolgens zal opgaan in een regio gemeente met een nieuw Stadhuis ergens ter hoogte van Schagen.
      Het nautisch kwartier is dan al definitief ter ziele.
      Van harte hoop ik dat de oproep van Dirk Bruin er toe leidt dat er raadsleden wakker worden en zich realiseren dat hier erg veel kapot wordt gemaakt.

      Martien Rietveld

      • Prachtig en waar verhaal van de heren D.Bruin en M Rietveld, bovendien er is in april een prachtig Stadhuis op de Kerkgracht, waar kosten nog moeite zijn gespaard om het weer helemaal van deze tijd te maken en voor jaren gereed is voor de inwoners van D-H.

      • die wouters met pek en veren uit den helder verjagen lijkt mij een uitstekend idee,we worden bestuurd door geen jutters,waardeloos zooitje die gemeente raad,volgende verkiezingen maar weer afwachten.

  1. Alles wat het nautische betreft, zal niet verder komen dan de huidige situatie op Willemsoord. Integendeel, het zal alleen maar afnemen en uiteindelijk geheel verdwenen zijn. Protserige taal van stadsbestuurders en ontwerpers zal weer ons deel zijn. “Het ontwerp van het nieuwe stadhuis versterkt het nautische karakter op unieke wijze” en nog veel meer van dergelijke onzinnige prietpraat.
    Het grootste gedeelte van Willemsoord is nu al een stadswijk ingenomen door eet- en drankgelegenheden, een gebouw om te gokken, een schouwburg om enkele suffe stadsgenoten te vermaken en dan nu nog te realiseren gelegenheden om enkele honderden ambtenaren in op te hokken. Leve de scheepvaart!
    Wat de verbouwing van enkele gebouwen en de kosten van voorbereiding en aanpassen infra moet gaan kosten, lijkt niemand te weten. Geen raadslid heeft daar vragen over gesteld. De bedragen die ik tot nu toe heb gehoord lagen tussen de 32 en 45 miljoen euro. Wat de rol van wethouder Wouters hierin is een onherkenbare. Alle plannen van vorige college’s waren in de ogen van Wouters altijd absurd. Te duur en te kostbaar waren veel gebruikte uitspraken van hem, want het ging immers altijd om gemeenschapsgeld. Een verbouwing van het oude kantoor van circa 9 miljoen kon nog net. Is er nog één raadslid die vraagt hoe dat zit met de kosten? De burgers worden wederom op een gigantisch manier belazerd.

  2. Allemaal prachtige beschouwingen als van de gastauteur, de heer Rietveld en Strandloper.
    Het is allemaal de schuld van het stadbestuur, en Wethouder Wouters.Simpel gezegd: ‘ weg met die zooi, karren met pek, veren en quillotines.”

    Nee beste mensen, we zijn grandioos in de maling genomen, zij ook.
    Het venijn zit in Zeestad, met Ferdinand Vreugdenhil met Edso Bindels van archtectenbureau West8. geholpen door boventallige Helderse ambtenaren. Daar zitten de Rotterdamse Kapsones,

    Hoe lang worden de inwoners van deze stad al geterroriseerd door dit kleine dictatoriale clubje?
    Langer als één raadsperode.Nee, vijf raadsperiodes.

    Wie heeft nu de moed om deze lieden op een mooie tjalk een enkeltje Rotterdam aan te bieden?

  3. Nu denkt u, dat ik een hele verhandelijng ga zitten samenstellen, zo als mijn uitmuntende voorgangers.
    De gemeenteraad is een verzameling van goed bedoelende amateurs. Zo is het door de wetgever ook bedoeld. Ook zij worden belazerd. Ook de wethouder, wordt bij de beer genomen.

    Door wie dan? Rotterdammers!
    Zeestad, Ferdinand Vreugdenhil, Edso Bindels van architectenbureau West 8, consultants als Fons Asselberg, geholpen door boventallige Helderse ambtenaren. Zonder mandaat, niet gekozen, zelfs niet benoemd.

    Deze stad op ongehoord hoge kostenjagende dictatoriale staat in de stad.

    Wie durft dit nu aan te pakken en deze lieden een enkeltje Rotterdam te geven?

Comments are closed.