Slaatje slaan uit corona?

2

Afgelopen maand maart zijn wij op vakantie geweest, in de periode dat corona toesloeg en ook in Nederland een opmars maakte. We zagen voor vertrek berichten over andere landen, maar er was geen negatief reisadvies voor Costa Rica en Nicaragua. We vertrokken op dinsdag 10 maart voor een 18-daagse rondreis via Fox / ANWB en kwamen terecht in het land wat wij kenden van eerdere reizen. Ons reisgezelschap bestond uit 13 personen; we hadden een gids en chauffeur tot onze beschikking en onderkomens waren geregeld.

Costa Rica is een prachtig groen land in Midden-Amerika en de eerste week verliep volgens plan; we genoten van de flora en fauna, zagen wasbeertjes, luiaards, apen, vogels, vlinders en kikkers in het wild. Van de kust naar het binnenland en toen ging het wereldwijd opeens snel met het nieuws over corona en de maatregelen die landen namen. Op 15 maart, de 60e verjaardag van Jo, vernamen wij de maatregelen in Nederland en meldde onze gids dat zeer waarschijnlijk de grens tussen Costa Rica en Nicaragua zou sluiten. “Het is verstandiger in Costa Rica te blijven, omdat ook jullie terugvlucht hier vandaan gaat en als de grens sluit en we daar zijn hebben we echt een probleem” zei de gids. Dat kon iedereen zich voorstellen.

Alternatief
Terwijl wij bij de Arenal vulkaan in thermale baden zaten, in het regenwoud van Monteverde aan kabeltjes in de jungle hingen en wandelden over hangbruggen door het groen, was onze gids bezig met Fox en ANWB. En kwamen ze met een alternatief, drie mooie lodges in Costa Rica om daar te blijven zolang we niet gerepatrieerd zouden worden. Inmiddels was dus duidelijk dat de Lufthansa, onze retourvlucht, niet meer vloog en wij hopelijk door de KLM gered gingen worden. Je zou er zenuwachtig van kunnen worden, maar Bert is altijd praktisch en zegt dat je “je niet druk moet maken om dingen waar je niets aan kunt veranderen”. We genoten verder in Costa Rica.

In ons reisgezelschap was inmiddels opgemerkt dat in Nicaragua een aantal dingen inclusief was in de reis en dat werd aangekaart bij de gids. Daarop kregen we een aantal keren lunch en diner van Fox als compensatie. Op internet konden wij inmiddels lezen hoe in Nederland het eraan toeging, zorgelijk, en wij zaten nog steeds in het zonnetje in Costa Rica met weliswaar een aangepast programma, maar nog steeds in prima omstandigheden.

Keurig geregeld
Wij vonden het keurig geregeld en woensdag 25 maart kwam door dat we donderdag 26 maart met de KLM terug konden naar Nederland. Iedereen was opgelucht, want we wilden liever niet nog twee maanden blijven. Er was nog één punt en dat was dat de laatste lodge, waar de bontgekleurde papagaaien ons om de oren vlogen, op woensdag dicht zou gaan. We moesten de laatste nacht naar hoofdstad San José, waar alles gesloten was vanwege het virus. De gids ging op ons verzoek weer aan de gang en kreeg voor elkaar dat het personeel een dag langer bleef en we donderdag tot en met de lunch konden blijven en daarna rechtstreeks naar het vliegveld. Wat een service en wat hebben wij, in deze buitengewone omstandigheden, een prima vakantie gehad. Dat heeft ook menigeen kunnen zien via de plaatjes op onze sociale media accounts.

Een week na onze reis komt er een bericht via de groeps-app binnen dat twee ‘dames’ uit de reis een klachtenbrief naar Fox / ANWB hebben gestuurd. Citaat: “want van de 18 dagen hebben we maar 7 dagen een excursie gehad en daar is deze reis te duur voor”. Ze geven ook aan dat ze (corona) risico hebben gelopen, omdat ze door de gids naar de bank zijn gebracht om te pinnen en melden dat ze zo proberen er een vergoeding uit te halen voor een volgende reis. “Als het niet lukt hebben we het in ieder geval wel geprobeerd”, besluiten ze hun betoog.

Verbijsterd
Bert en ik zijn compleet verbijsterd, we kijken nog even naar de datum en zien toch echt dat het een dag na 1 april is. De ‘dames’ die in de eerste alternatieve lodge geen gebruik maakten van het aanbod activiteiten, die tegen het advies in geen creditcard bij zich hadden en dus naar de bank moesten om te pinnen, die niets gezegd hebben over dit alles… die steken ons inziens de reiswereld, de gids en de chauffeur een mes in de rug. De reiswereld heeft het zwaar, gaat het nog zwaarder krijgen, er zullen bedrijven omvallen, ontslagen vallen en dan proberen ze er zo een slaatje uit te slaan? We zijn nog steeds ontsteld en van ons gaat ook een brief naar Fox / ANWB, een dankwoord en lof voor alle oplossingen en goede zorgen.

2 REACTIES

  1. Goed artikel en fijn dat er mensen zijn die de inspanningen van reisorganisaties waarderen. We doen allemaal ons best om er het beste van te maken en iedereen heeft ergens wel een (financiële) last. Hier is duidelijk een inspanning geleverd om het 13 reizigers zo aangenaam mogelijk te maken tijdens deze reis. We moeten elkaar ruimte gunnen en hier en daar allemaal wat verlies nemen. Dat geldt zeker voor de reisbranche en helaas ook voor de reizigers. Reizigers van Costa Rica Vakantie die in deze periode in Costa Rica reisden, krijgen een tegoedbon van 7,5% korting op hotelovernachtingen als ze de reis nog eens over zouden willen doen in betere tijden.

  2. Fijn dat jullie de moeite hebben genomen een positief geluid te laten horen. Ook ik was getuige van het berichtje op de groepsapp en viel bijna van mijn stoel. Het was voor mij een reden de groepsapp te verlaten. De reis was ondanks de beperkingen heerlijk. Onze gids en chauffeur hebben binnen de mogelijkheden van alles georganiseerd om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. We hebben genoten van flora, fauna en prachtige resorts. Vooral de dames waren enorm enthousiast. Het bericht over de klachtenbrief kwam dus ook als een donderslag bij heldere hemel en de benoemde punten verdraaid en bezijden de waarheid.
    Ik wil via deze weg Toine, Julio en FOX/ANWB bedanken voor hun inzet en veilige terugtocht.

    Rob en Nanja Bakx

Comments are closed.