Den Helder wil betere gesprekken tussen inwoners en gemeente

23

Den Helder – Naar aanleiding van een enquête over de lokale democratie in de gemeente Den Helder, de Quick Scan Lokale Democratie, heeft een werkgroep bestaande uit wethouders, raadsleden en ambtenaren de uitkomsten met elkaar besproken en op basis daarvan een verbeteragenda gemaakt. Deze verbeteragenda bestaat uit vijf punten die de komende tijd verder moeten worden uitgewerkt. Rode lijn in de thema’s is het verbeteren van het gesprek tussen inwoners en gemeente.

Thema 1 is het uitbreiden en meer inzetten van (digitale) participatiemiddelen. “We hebben al het stadspanel en de gemeentepeiler-app voor het ophalen van meningen. Hier gaan we vaker gebruik van maken. Daarnaast gaan we op zoek naar online tools waar we projecten en initiatieven samen met de bewoners en ondernemers kunnen vormgeven, beoordelen, bespreken. Online participatietools hebben als voordeel dat men in eigen tijd, vanuit huis deel kan nemen.”

Thema 2 is een betere Communicatiestrategie over plannen en genomen (raads)besluiten. “Communicatie over besluiten gebeurt nu meestal vrij sober en zakelijk. Welke overwegingen, dilemma’s en keuzes eraan vooraf gingen, wordt meestal niet vermeld. Dit geldt niet alleen voor collegebesluiten, maar ook voor raadsbesluiten. Dat kan beter, wellicht ook via andere dan de standaardkanalen. Communicatie over plannen en initiatieven in buurt, wijk of stad komt meestal pas als de eerste stappen al zijn genomen. We willen dat het vaker gebeurt dat bewoners en ondernemers al eerder bij planvorming worden betrokken, of op zijn minst over worden geïnformeerd. Al vanaf de fase dat de uitdaging of het op te lossen probleem zich aandient. We maken een strategie en uitvoeringsplan over hoe we deze zaken structureel beter gaan oppakken”, aldus het college in een brief aan de leden van de gemeenteraad.

Toegang
Als derde thema is vastgesteld: Duidelijke toegang voor bewoners/ondernemers met initiatieven maken. “Bewoners weten nu niet goed waar ze met plannen, ideeën en initiatieven terecht kunnen. Ook is hen onduidelijk hoe ze daarna geholpen worden stappen te zetten. Zowel aan hun eigen organisatiekant als in de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. We gaan duidelijker en gerichter informatie verstrekken over de mogelijkheden die er zijn. Ook gaan we ervoor zorgen dat in de organisatie ambtenaren beschikbaar zijn die deze bewoners en ondernemers helpen bij het zetten van verdere stappen.”

Thema 4: Aanwezigheid organisatie, college en raad in de wijk vergroten
“Zowel bij bestuur en organisatie als bij bewoners bestaat de behoefte aan écht contact”, aldus het college. “Maar dan moet je elkaar wel tegenkomen, online of offline. Met de hernieuwde aanpak wijkgericht werken bevorderen we bewonersparticipatie en daarmee betrokkenheid in de leefomgeving van burgers. Deze manier van werken moet meer momenten gaan opleveren waarop bewoners, ambtenaren en bestuurders met elkaar in gesprek gaan over uitdagingen en plannen. We gaan meer momenten creëren waarop men echt met elkaar in gesprek kan. Online en offline.”

Het vijfde en laatste thema is de pilot (proef, red.) “buurt, wijk of straatbegroting”. Het college: “We gaan op zoek naar pilotprojecten waarin we een straat, buurt of wijk vanaf het begin laten meedenken over een bepaalde uitdaging of initiatief. En waarin de bewoners samen bepalen hoe het budget daarvoor gebruikt gaat worden.”

Na de zomer moet meer duidelijkheid komen over de verdere uitwerking van deze thema’s.

23 REACTIES

  1. wat een giller……………………………..de gemeente die naar zijn burgers luistert……………………

  2. hahahahahahaha……
    HAHAHAHA…
    gaan we weer. voor de 876493ste keer een hoop mooi l*lverhaal uit de onderhand bodemloze onzinput van dit mafia clubje.
    valt mij nog mee dat er geen commissie van buitenaf (voor natuurlijk heel veel geld want dat hoort zo in de stinkend rijke stad) in het leven is geroepen om deze onzin straks een veer in de bekende reet te steken.
    ik woon nu bijna een halve eeuw in de pilo…heb al zo veel z.g. plannen voorbij HOREN komen over “mijn” buurtje , maar de wijk begint steeds meer te lijken op de schilderswijk.
    huisjesmelkers kopen woning na woning op… stoppen daar buitenlanders in die bij geen enkele woningbouwvereniging meer aan kunnen/mogen kloppen… en de pilo begint ongeveer het 2de mekka te worden met al die import.
    mijn huisje is dit jaar afbetaald… na 30 jaar kom ik tot de treurige conclusie dat, behalve mijn woongenot (welke al in het riool is gestroomd) de buurt zo ver achteruit begint te rennen dat de waarde van de woning met sprongen omlaag kukelt. wel weer handig voor de huisjesmelker die straks mijn woning voor een prikkie zou kunnen overnemen en de cyclus van “duw er maar weer een stel nutteloze…….in” kan uitbouwen en voortzetten.
    en ja, ik heb VELE malen contact gezocht met die padvinders van gemeente, handhaving, toezichthouders etc etc….of weet ik veel wat voor z.g. clubjes er zijn die zich denken bezig te houden met de buurt…. het is zwemmen tegen een waterval omhoog.
    zelfs de babbelclub in het kerkje is een regelrechte aanfluiting. leuke koffie-leut plek voor een paar “betrokken” subsidiehappers. totaal nutteloos om daar ook je klacht te laten horen.
    de hele buurt zal de gemeente, en zijn brave hielenlikkers een zorg zijn. huisjesmelkers mogen volop kopen…EN verhuren aan god-mag-weten wat voor volk , gebeurt NIETS tegen.
    nee, na die bijna halve eeuw begin ik knap spijt te krijgen van mijn 30 jarig stuk investering.
    ik stop verder maar…. heeft toch geen nut.
    succes met bovenstaande ONZIN gemeente….. kan op de stapel ; “zo, weer een mooi kulverhaal waar we weer een tijdje mee vooruit kunnen”……

    • over het kerkje kan ik helemaal je mening delen, ik ben er ook een keer geweest en toen waren (bleek achteraf want ze hadden niet eens het fatsoen om zich voor te stellen. . . ) de wijkmanager en de wijkconciërge er ook aanwezig, deze twee malloten zijn een totale waste of time, van alles wat er besproken was is er niets van gekomen, maar dan ook echt niets, niet vreemd want ze schreven ook niets op, dat had al een rode vlag moeten zijn dat ze compleet ongemotiveerd waren en toch geen aandacht voor de burgers hebben, gewoon een show om de bewoners maar een beetje zoet te houden, de wijkconciërge keek zo wazig uit de ogen dat het leek alsof ze totaal afwezig was en dan zeg ik het nog netjes, dit kind is trouwens ook te vinden verstopt achter een muurtje bij haar inloopuurtje in parkeerbeheer, dan hebben we ook nog eens een wethouder in de buurt die het al helemaal geen ene fluit uitmaakt, zolang ze maar op het pluche kan zitten, wat een aanfluiting deze drie en het hele wijkgebeuren er om heen

    • Moet je eens kijken in oud Den Helder ,daar wordt de voormalige garage van Groet door een huisjesmelker alias betonboorder omgebouwd tot appartementen complex.Zijn zoveelste ,altijd beschikbaar voor mensen die nergens anders terecht kunnen.De prijzen zo berekend dat de sloebers net de maximale huurtoeslag krijgen en hij de hoofdprijs.Voor hem zijn kennelijk de vergunningen snel geregeld, moet jij eens komen voor een dakkapel.En zo gefinancieerd door de belastingbetaler(die hoest tenslotte de huurtoeslagen op )gaan dit soort figuren ongestoord hun gang met zelfverrijking over de ruggen van de paria’s.Daar zou de overheid eens wat tegen moeten doen.

      • aan de andere kant moet je eigenlijk blij zijn dat er voor mensen die nergens meer terecht kunnen dus altijd woonruimte beschikbaar is?

        de prijzen zijn overal opgedreven dankzij de toeslagen, wat dacht je van kinderopvang? zorg? die prijzen zijn verdubbelt omdat de overheid (lees burger) de andere helft bijspijkert, idioot systeem met al die toeslagen

  3. Deze in het artikel benoemde thema’s zijn de afgelopen jaren al vaak genoeg aangehaald. Het is een herhaling van zetten, onder de noemer ‘Burgerparticipatie’: Het gaat er niet om wat de burger voor de Gemeente Den Helder kan doen, maar wat de Gemeente Den Helder voor haar inwoners kan doen. Alle nieuwe technologie ten spijt, maakt het de burger alleen nog maar meer kopschuw, voor inbreuk op hun privacy…

  4. Wel apart dit….besluit …verbeteragenda..
    Besluit Gemeentehuis situeren op Willemsoord is al genomen… en dan Nu :

    Thema 2 is een betere Communicatiestrategie over plannen en genomen (raads)besluiten. “Communicatie over besluiten gebeurt nu meestal vrij sober en zakelijk!!!

    Communicatie over plannen en initiatieven in buurt, wijk of stad komt meestal pas als de eerste stappen al zijn genomen. !!?? We willen dat het vaker gebeurt dat bewoners en ondernemers al eerder bij planvorming worden betrokken, of op zijn minst over worden geïnformeerd. Al vanaf de fase dat de uitdaging of het op te lossen probleem zich aandient.

    Dus… als Thema 2 EErst gebeurd zou zijn…

    Jammer Gemeente…want zo’n belangrijke item als het Gemeentehuis op W.O. [dat dan waarschijnlijk niet door had gegaan] die U nu al beslist heeft… komt er voorlopig niet meer.

  5. lachen je heb niks te vertellen aan gemeente ze doen wat ze zelf willen wist niet dat er een hotel in de molenstraat zit na overlast gebeld gebeld met de gemeente kreeg ik dat te horen soms veel parkeer overlast daar bij

  6. Al jaren luistert de gemeente niet, afspraken / overeenkomsten worden eenzijdig verbroken.
    Klachten worden onvoldoende behandeld, of helemaal niet naar geluisterd.
    Gemeente komt met mooie maatregelen maar handhaving is er nauwelijks.

  7. De gemeente ontbeert domweg het intellect en de competentie om zinvol met burgers te kunnen spreken.

  8. WHOA, dit lacht stukje maakt de dag weer goed……
    bovenstaande reacties zeggen al weer genoeg hoeveel vertrouwen de meesten hier in hebben

  9. Men kan gewoon voelen , wie of wat hier achter zitten. Verschillende personen en partijen, zien waarschijnlijk de verkiezings (onweersbui) al hangen en proberen te redden wat er nog te redden valt. Echter…. sommige partijen en wethouders zijn al vies door de mand gevallen, en zullen bij de verkiezingen op hun “verraad” worden afgerekend. De reacties hierboven lezende , heeft het gemeente bestuur de boot gemist, door de participatie alleen op zichzelf toe te passen en waar het werkelijk omgaat , de burger , over te slaan en terzijde te schuiven . En dan nu , na jaren de burger genegeerd en terzijde geschoven te hebben , en nu , als het Kalf bijna verzopen is , proberen zij het beestje wanhopig boven water te houden. Is het de burgers al eens opgevallen, dat de gemeente er nu , nu alle grote projecten die de meeste weerstand bij de bevolking opriepen en waarbij de mening van de bevolking stelselmatig terzijde werden geschoven , er zijn doorgedrukt, en daardoor het vertrouwen van de bevolking zijn verloren nu komen (slijmen) bij de bevolking om het vertrouwen te herstellen. Het vertrouwen van de bevolking in dit gemeente bestuur , is moedwillig geschonden, om projecten door te kunnen drukken. Het is gewoon ingecalculeerd , dat zij het vertrouwen zouden verliezen. Eerst doordrukken , later zien we wel , hoe we dat verloren vertrouwen weer terug kunnen winnen. Nu, hier zijn ze dan, de voorstellen , zijn er al de bevolking , krijgt alweer de bekende koeien met gouden horens voorgeschoteld. Als we ze weer kunnen lijmen, ik hoor het ze alweer zeggen , “” goede opmerking bla bla bla , en dat nemen we mee .vaste prik die uitspraken.

  10. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit het lachertje van het jaar is, eerst beterschap beloven omtrent het verlies in vertrouwen van de burger naar de politiek toe en wederom weer de fout ingaan met kiezersbedrog om zaken die heel belangrijk en herkenbaarbaar is voor de inwoners. En dan nu praten over participatie? Ha, ha.

  11. oh ik val van me stoel liegende en bedriegende bestuurders die weer zieltjes proberen te winnen

  12. Hoe durven ze !! Hebben nog nooit met de burgers rekening gehouden,blijkens onafhankelijke enquete’s.
    Duidelijke voorbeeld is de arrogante Stadhuisdiscussie, waarbij uitsluitend de mening telt van degenen die in hun standpunten 180 graden gedraaid zijn…… om op het pluche te kunnen blijven zitten Schande !!!

  13. Eerste wat mij verbaasd is het volgende, de kop van deze topic is; Den Helder wil betere gesprekken tussen inwoners en gemeente en vervolgens wordt er een werkgroep samengesteld bestaande uit; wethouders, raadsleden en ambtenaren. M.a.w degenen waar geen vertrouwen in is, in deze de Gemeente Den Helder gaat een agenda opstellen ter verbetering, zonder hier juist de inwoners in te betrekken. Mij lijkt dan de eerste les, stel een agenda op in samenwerking met de inwoners. Wie bepaalt nu de prioritering en de thema’s? Zo blijft men in de overtuiging dat men goed bezig is, en dat snap ik wel als je je eigen vlees blijft keuren. Wordt een vicieuze cirkel zo en men blijft ronddraaien in het zelf versterkend geloof.

  14. om dit voor elkaar te krijgen moet zeker 80% van de huidige ambtenaren vervangen worden voor nieuw want de oude garde is door en door verrot

  15. Wij hebben tien jaar de stichting Wijkbelang binnen de linie bestuurd. We hadden veel contact met verhuurders bewoners hadden zelfs een eigen opruimdienst voor klein straat afval de poep honden bakken vijf stuks op de gracht Visbuurt werden door een medewerker geleegd. Goed contact met een paar ambtenaren die helaas vertrokken zijn.zelfs de burgemeester kwam zo nu en dan op bezoek bij projecten die afgerond waren.overleg met de kamerverhuurders samen met het hoofd handhaving en de wijkmanager in die tijd. Nu zijn er een paar opnieuw het wiel aan het uitvinden op het gemeentehuis wij zien het meer als geld uitgeven. Deze mensen reageren niet op telefoontjes mail en andere comunicatie en als we er iets van zeggen worden we drammers.genoemd en nog erger.wij konden nog maar een ding doen opheffen de stichting ivm onze gezondheid. Nu gaan ze het zelf weer opnieuw aanpakken om je rot te lagen maar ja het mag wat kosten het is hun geld niet alleen jammer voor de stad als.we een paar ambtenaren hebben die het snappen dan moeten ze weer weg en de kreukels blijven.en beginnen ze.weer van voor af aan.

  16. Heel wat hakwerk voor jou, Peter. Je bood je immers als vrijwilliger aan om er met de botte bijl doorheen te gaan? 320 ambtenaren voor je bijl. ‘Je moet de groeten van Hak hebben.’ Van Martine.
    Zit ’n groot deel ervan overigens niet aan de Bijlweg? Nomen est omen.

    • ik zou het dolgraag regelen maar dat staan die luiaards toch niet toe, als ik solliciteer weten ze niet hoe snel ze een afwijzing moeten sturen omdat ze staan te rammelen in het tuigje dus wees maar niet bang voor je baantje, zo kan je lekker niets blijven doen tot je niet verdiende pensioen

  17. Vier weken voor de verkiezingen gaan de partijen/kandidaten de straat op. Kraampjes tijdens de zaterdagmarkt, bezoeken aan en in de wijk. ‘Gaan we vaker doen. Contact zoeken met de burger (lees: plebs).’ Zodra de kaarten geschud zijn, zie je ze niet meer. Zo ook dit verhaal over in gesprek gaan met de burger. Ergo: ‘beter gesprek tussen gemeente en inwoners’ is ’n fraaie, maar daardoor niet minder abjecte contradictio in terminis.
    Geldt ook voor de landelijke politiek.
    Zijn we het ’n keertje eens, Peter?!

Comments are closed.