VVD: “met WMO goed bezig in Den Helder”

15

Den Helder – De uitvoering van de WMO in Den Helder is prima in orde, aldus de VVD Den Helder. Het openen van een klachtenmeldpunt door een aantal fracties in de gemeenteraad inspireerde de VVD om eens uit te zoeken hoe de WMO in Den Helder nu eigenlijk functioneert. En wat blijkt? Het aantal klachten over de uitvoering van de WMO valt reuze mee.

VVD-raadslid Edwin Dasbach heeft daarom een aantal vragen bij de wethouder ingediend, met als resultaat dat deze week de voltallige gemeenteraad meteen memo zal worden geïnformeerd. Dasbach: “Het is goed om af en toe wat cijfers op te vragen om juiste conclusies te kunnen trekken, in plaats van zomaar wat aannames te doen”.

Hoeveel aanvragen en klachten?
In totaal zijn er momenteel zo’n 4400 WMO cliënten. In 2019 kreeg de gemeente 2850 nieuwe aanvragen voor een indicatie, waarvan er 150 werden afgewezen. Het aantal klachten bedroeg in totaliteit slechts 15, wat neerkomt op een klachten percentage van slechts een half procent. In het eerste half jaar van 2020 zijn er 1700 nieuwe aanvragen binnen gekomen In slechts 1 geval was dit voor een cliënt aanleiding om een klacht in te dienen. In 2019 gingen de klachten vooral over de aanbieders van de mobiliteitshulpmiddelen, slechts een enkele was toe te schrijven aan de doorlooptijd.

Binnen twee weken na de aanvraag moet het eerste contact hebben plaats gevonden. Binnen vier tot zes weken vindt een onderzoek naar de situatie plaats waarna een beschikking of een eventuele afwijzing mogelijk is. Dit betekent niet dat dan ook werkelijk de aangevraagde voorziening een feit is, dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de aanbieder van de mobiliteitshulpmiddelen. In 2019 was er in het begin een lichte achterstand echter deze is aan het einde van 2019 geheel weggewerkt en staat nu als stabiel als zijnde binnen de wettelijke termijnen worden alle aanvragen afgehandeld.
Hierdoor worden nu alle aanvragen binnen de wettelijke termijnen afgehandeld

Geen reden voor bezorgdheid
Volgens Dasbach vormen deze cijfers geen aanleiding voor bezorgdheid over de uitvoering van de WMO, laat staan dat het een reden is een apart meldpunt in het leven te roepen. “Het is natuurlijk prima dat raadsleden zich bekommeren om problemen die inwoners hebben in hun contact met de gemeente, maar het feit dat in een klein aantal gevallen iets niet goed gaat in de uitvoering van de WMO, betekent natuurlijk niet dat het in het algemeen kommer en kwel zou zijn. We zijn gewoon goed bezig in Den Helder.”

15 REACTIES

  1. Er komen weinig tot geen meldingen omdat de bewoners meldingsmoe zijn omdat er toch helemaal niets gebeurt met je melding, je mag al blij zijn als je überhaubt een ontwijkend afwijzend irrelevant antwoord krijgt van de pleinvrezers op het gemeentehuis

    • Bijzondere reactie; “bewoners zijn meldingsmoe”. Dat geldt dan niet voor het meldpunt van de twee politieke partijen?

      • Ook, daar zijn “wel 27 of 28 meldingen binnengekomen” op 2800 aanmeldingen, goh 1 % meld iets, of WMO is extreem goed geregeld of de burgers zijn meldingsmoe, kies maar

  2. Het is wel lachen met die VVD”ers. Vooral met vrij onbekende raadsleden , die de klappen van stupide opmerkingen moeten opvangen.

  3. Hoezo wij van WC eend? cijfers zijn cijfers toch? even er vanuit gaande dat de cijfers kloppen, nog geen 1% heeft een klacht nou poeh poeh, hebben ze dan gewoon gelijk in als ze zeggen dat er niets aan de hand is. Als mensen het niet melden ligt het aan de mensen zelf, meldings-moe is zo’n onzinnig excuus. (en waarom dan wel melden bij andere partij?)

  4. Het melden bij een andere partij , had als reden , dat er met de klachten over WMO niets of weinig gedaan werd. Daar er steeds meer klachten kwamen over de WMO , was het voor de partij waar die klachten aan bekend gemaakt werden, reden genoeg om eens te onderzoeken , (door om die klachten te bundelen) , of er misstanden waren bij het WMO.. De wethouder , waar het WMO onder valt, heeft de partij verzocht , om de binnen gekomen gebundelde klachten aan haar te sturen , zodat zij daar actie op kon ondernemen . Die actie , strandde , volgens de wethouder ,op de privacy wetgeving , zodat er volgens haar zeggen zij er niets meer mee kon. Zo , op deze manier , worden de klachten die werkelijk bestonden, de doofpot in gestopt.

  5. WMO dat zijn zielige mensen,dat bekt gewoon lekker om even goede sier mee te maken door de oppositie.
    In werkelijkheid valt het dus mee ,slechts 1 procent.
    Zo :nu weer over tot de orde van de dag zou ik zeggen……………….

  6. Wederom begrijpend lezen Hr frdrk voordat u commentaar levert : In Jip en Janneke taal speciaal voor u :
    Ik zeg niet dat WMO mensen zielig zijn : ik zeg het bekt lekker voor de oppositie om zo goede zier te maken met een onderwerp waarvan de stemmers zeggen : zie je wel goede club die luistert naar het volk,daar ga ik op stemmen.En ter uwer informatie : ik val zelf ook onder de WMO dus ik weet wat er speelt .U ook ?

  7. Mijn reactie , is niet geheel doorgekomen. Ik had meer geschreven . daardoor is mijn reactie niet geheel uit de verf gekomen. u , kan het al zien dat mijn reactie niet volledig is , door de tekst ten “eertste” Dat geeft al aan dat er meer moet zijn . En dat is weggevallen. Hoe ???? En voor uw informatie , ik maak tot op heden geen gebruik van het WMO . Maar ik heb er wel , in een andere situatie mee van doen gehad .

    • Hr frdrk : dat is vervelend als er dingen niet geheel doorkomen.Dat geeft een vertekend beeld,en dat lijkt me niet de bedoeling .Ik heb zelf geen vervelende ervaringen met de WMO.
      Helaas wel op een ander gebied met de gemeente (sociaal domein) maar daar gaat het hier niet over.
      mvg

Comments are closed.