Lotte is de eerste kinderburgemeester van Den Helder

13

Den Helder – De 10-jarige Lotte Mollema is dinsdag benoemd tot de eerste kinderburgemeester van Den Helder. In schouwburg De Kampanje kreeg ze de ambtsketting omgehangen door zusje Bente en mocht ze proosten (kinderchampagne) met burgemeester Jeroen Nobel.

Vijftien basisscholen in Den Helder en Julianadorp deden mee aan de zoektocht naar de kinderburgemeester. Elke school leverde een kandidaat voor de verkiezing. Uit die groep van vijftien hebben de leerlingen zelf Lotte tot winnaar gekozen. “Iedereen in Den Helder moet kunnen sporten en spelen,” vertelt zij in haar verkiezingsfilmpje. Ze vraagt hierin ook aandacht voor afval en het milieu en ze wil dat iedereen op school aan meditatie kan doen. Lotte zit in groep 7 van de Thorbeckeschool.

De gemeente wil graag alle kinderen in Den Helder een stem geven. “Met de functie van de kinderburgemeester laten we zien dat we dat heel belangrijk vinden. Via Lotte horen we nu hoe Den Helder een mooiere stad voor onze kinderen kan zijn”, aldus wethouder van jeugdzaken Peter de vrij.

Lotte kan daarbij niet zonder hulp. Daarom bespreekt zij een paar keer per jaar met de andere veertien kinderen hoe ze haar plannen verder kunnen uitwerken. Ook helpt Lotte burgemeester Jeroen Nobel en een aantal wethouders tijdens officiële gebeurtenissen, zoals de uitreiking van de jeugdlintjes. Lotte mag voor een jaar kinderburgemeester van Den Helder zijn, daarna kiezen de schoolkinderen een opvolger

13 REACTIES

  1. Gefeliciteerd Lotte! Mooie ideeën heb je!
    Ik ben ook helemaal voor meditatie op school.
    Heel veel succes!

    • ga toch weg, mediteren op school, school is om te leren niet te zweven, echt weer van dat groen linkse geneuzel wat het hele land naar de afgrond brengt

      • Beste RB, de wereld verandert ! Jeugdigen worden bloot gesteld aan grote hoeveelheden prikkelingen en niemand verteld je hoe je hier mee om moet gaan. En in plaats van te oordelen of dit nou van links of rechts komt, zou het je sieren om je in de materie te verdiepen. Ter vergelijking, wij krijgen meer prikkelingen per dag dan iemand in de middeleeuwen in zijn hele leven. We zijn een prestatiemaatschappij geworden en de druk op de jeugd is heel groot. En ik snap dat wat conservatief ingestelde ouderen reageren vanuit hun eerste primaire gedachten, niet zeuren, maar leren. Wiskunde, talen, geschiedenis, het valt allemaal te leren, maar hoe je kan leven en wat dat allemaal inhoud leren ze je niet (levensleer). Oh ja, dat zal wel alleen een taak van de ouders zijn 🙁 Het onderwijs heeft zich nagenoeg niet aangepast aan de veranderingen van de afgelopen 20 jaar. V.w.b. technologie is wat je vandaag leert morgen alweer achterhaalt. Dus i.p.v. het links en zweverig te noemen eerst maar eens onderzoeken hoeveel volwassenen en kinderen baat hebben bij vormen van meditatie. Misschien zelfs een tip voor u, het kan helpen bij uw afkeer en frustratie van sommige zaken die regelmatig in uw commentaren terug komen 🙂
        Vormen van onderwijs worden steeds kritischer bekeken en dat wordt tijd ook!

        • Beste J.
          – Je ondergraaft zelf je stukje over de inhoud van het onderwijs (waarbij je een groep ouderen ook nog, op niets gebaseerd, een veeg uit de pan geeft) als je 7 taal- en stijlfouten daarin ongecorrigeerd laat.
          – Los daarvan ben ik van mening dat het zeker niet verkeerd is kinderen kennis te laten maken met ‘meditatie’. Of dat thuis gebeurt of op school maakt niet zoveel uit en de resultaten daarvan hangen vooral af van degene, die de meditatie ter sprake brengt, al of niet met inbegrip van de oorsprong, van de bijbehorende oefeningen c.q. praktijkvoorbeelden en natuurlijk vooral van het feit of het kind (of de groep) er aan toe is.
          – Ik vind het, onderwijsinhoudelijk gezien, een goed initiatief dat we een kinderburgemeester hebben. Je leert een kind daarmee, op grond van gezamenlijke argumenten, ook aan de belangen van anderen te denken en verantwoordelijkheid te dragen. Ik zal niet zo kinderachtig zijn om de lijn te trekken naar de clandestiene feestjes van nu, waar het aan verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt, want dat gaat over een relatief kleine groep.

          • Beste Marie-Louise, dank voor u reactie. Een veeg uit de pan krijgen betekent ‘een (flinke) berisping krijgen’ of ‘een (onverwachte) hatelijke opmerking moeten incasseren’. Kunt u mij vertellen waar ik dit doe? Ik zie geen veroordeling of iets dergelijks. Ook spreek ik niet over goed of fout. Uw opmerking over taal – en stijlfouten vind ik behoorlijk pedant. Voor wat betreft de kinderburgemeester van 10 jaar oud deel ik uw mening niet. Dit draagt alleen maar bij aan het imago van de gemeente. Fijn dat we het over meditatie wel in grote lijnen eens zijn.

          • Is die opmerking over de taalfouten zo pedant?
            De combinatie van zo veel taalfouten maken in een een belerend stukje over onderwijs is opmerkelijk en veelzeggend.

  2. Succes met uw onwetendheid. Ik ga verder niet meer reageren op uw onzinnige bijdrage aan dit onderwerp.

  3. Komt zo´n kind echt zelf op zo´n idee, of is het gebruikt als spreekbuis van een beweging?

  4. Beste J, dank voor je reactie. 1. Op je zinsnede over ‘wat conservatieve ouderen’ wilde ik aanvankelijk niet reageren, omdat deze zinsnede op zich al getuigt van een vooringenomen conservatieve opvatting over één groep in de maatschappij. Er zijn ook tal van opmerkingen te bedenken over conservatieve jongeren bv, maar ook over andere groepen. Conservatief betekent letterlijk ‘behoudend’. Er zullen veel ouderen zijn die zich, door negatieve ervaringen in hun eigen leven, hebben gerealiseerd hoe belangrijk scholing is. Ook nu zie je dat politieke partijen, maar ook internationale organisaties bv de VN en Unicef, maar zeker ook kerkelijk afgeleide clubs, hameren op scholing. Ik denk dat er in Nederland relatief weinig mensen zullen zijn, die denken dat scholen alleen maar leerfabrieken zijn voor rekenen, taal, lezen en schrijven, geschiedenis en aardrijkskunde. Natuurlijk vormen die de basis, maar juist de combinatie van vorming en opleiding, waarbij kennisvakken en fysieke vakken, maatschappelijke vorming (graag vroeg mee beginnen) en vooral niet te vergeten de creatieve vakken elkaar aanvullen en afwisselen, juist die combinatie is waardevol. De onderwijsmensen besteden bovendien veel tijd aan het duidelijk maken wat zij doen en vooral ook waarom.
    2. Vwb je opmerking over mijn vermeende pedanterie ben ik het helemaal eens met de reactie van HZwig daarop.
    3. Als de benoeming van een kinderburgemeester het imago van de gemeente goed doet, is dat mooi meegenomen. Los daarvan kan het een bijdrage zijn aan de maatschappelijke vorming. Gezien de brede voorbereiding met veel scholen en de wijze waarop de heer Nobel hierop inspeelde is de eerste stap gezet. Nu nog wachten op een kinderraad, waardoor de plannen, net als in een echte gemeenteraad, niet van de burgemeester (die boven de partijen staat) komen, maar van een brede kinderraad, zonder veel splinterpartijtjes graag. Aandachtspunt hierbij is wel: wie zorgt dat het geheel niet wegzakt? Ook dat is al eerder voorgekomen, maar dat hoort bij het leerproces. Ik wens hen veel succes.

  5. Zo Lotte, dan nu maar aan de slag. Veel succes! Eindelijk een “schone” burgemeester en luister vooral niet naar grote mensen. Zoals je hier kunt lezen, staan die bol van de stress en frustraties. Je ideeën zijn prima, vooral die van meditatie.

Comments are closed.