Nieuw contract over walbewaking Marinebasis Den Helder

10

De Nederlandse marine gaat de centrale walbewaking (CWB) op de Marinebasis Den Helder voor de komende zes jaar volledig uitbesteden. Onlangs bezegelde C-ZSK vice-admiraal Rob Kramer de samenwerking met detacheerder Atlas Professionals.

“Technisch personeel is schaars en de marine wil de wachtbelasting van het varend personeel terugdringen. Daarom is ervoor gekozen de centrale walbewaking uit te besteden aan Atlas Professionals als civiele dienstverlener. Naast het leveren van personeel zal Atlas na de intensieve samenwerking met en opleiding van de Marine tijdens een transitieperiode ook de coördinatie volledig op zich nemen”, licht Robin van Woerden, Commercieel Manager bij Atlas Professionals, toe.

Het straatbeeld op de Marinebasis zal er binnenkort dus iets anders gaan uitzien. Tussen de bekende marineblauwe uniformen lopen straks burgers rond met het Atlas Professionals logo op hun kleding. Deze 33 centralisten, storingsmonteurs en veiligheidsmedewerkers gaan alle binnenliggende schepen technisch bewaken. Vanuit de Centrale Locatie wordt de coördinatie uitgevoerd voor de afhandeling van alarmen en calamiteiten van alle vaartuigen, die zijn aangesloten op de CWB.

Lokale werkgelegenheid
Atlas gaat 33 mensen leveren in drie typen functionarissen in Den Helder: een centralist (MBO-2), een storingsmonteur (technische MBO-4) en een veiligheidsmedewerker (VMBO). “Het zijn hele gave banen met mooi toekomstperspectief die dankzij dit burgerinitiatief beschikbaar komen voor mensen uit Den Helder en omgeving. We zien al veel interesse en kijken ernaar uit een mooie samenwerking op te bouwen met de Marine”, zegt Tony Verschoor, Coördinator CWB bij Atlas Professionals. Voor de vacatures verwijst hij geïnteresseerden door naar de website.

In een interview voor “Alle Hens” legt Projectcoördinator Jenny Post uit hoe de walbewaking in zijn werk gaat: “Er is altijd een centralist, twee storingsmonteurs en twee veiligheidsmedewerkers aanwezig; ongeacht het aantal aangesloten schepen. De medewerkers zullen altijd in duo’s werken, in geval van een storing aan boord. Alle schepen worden in twee clusters verdeeld; 1 duo bewaakt 1 cluster schepen. Dit gebeurt in ploegendiensten en zo is er 24/7 centrale walbewaking.”

Training
Tijdens een transitieperiode, wanneer het civiele personeel met de opleiding start, werken er zowel militaire als civiele medewerkers bij de CWB. Hierdoor gaan de nieuwe medewerkers kennis en ervaring opdoen van het militaire personeel.

“Het is de bedoeling dat de eerste opleiding medio maart begint, afhankelijk van de VGB- en ABDO-certificering” aldus van Woerden. Dit is noodzakelijk omdat de medewerkers door de MIVD op dezelfde manier gescreend worden als defensiepersoneel. “We gaan dus echt een versterkende rol spelen en samen met Defensie de walbewaking beter maken en professionaliseren,” besluit van Woerden.

Geïnteresseerd in werken voor de centrale walbewaking? Bekijk dan zeker de vacatures op de website van Atlas Professionals of contacteer Tony Verschoor via TVerschoor@atlasprofessionals.com.

10 REACTIES

  1. dat wordt dan een pittig traject voor de club. Van elk type schip gedegen systeemkennis(werktuigkundig), ken de weg aan boord, kennis van de informatie verwerkende systemen en natuurlijk de verschillende vormen van interface bedieningen (bedieningsdeskundige) en nog heeeeeeeel veel meer. Wellicht wel vissen in de vijver van aankomende dienstverlaters met een hele vette worm aan de haak anders bijten ze mooi niet…

    • Ach wel nee, lees het stuk nog eens rustig over om beter te begrijpen om welke vaardigheden het hier gaat.
      RB heeft wel een punt: bij een commercieel bedrijf liggen de uurtarieven natuurlijk een stuk hoger dan bij Defensie.

      • Dirky….Je weet het niet he. In het verleden betrokken geweest bij opzet CWB (Centrale Wal Bewaking) en deze diensten Als Technische Dienst)ook gelopen. Zowel als uitvoerend en later als leidinggevende.
        Nog even een paar, in de vacature Storingsmonteur, vermelde puntjes, dus niet||| uit dat stukje van hierboven.
        Aannemen, interpreteren en verhelpen van storingen / meldingen; (systeemkennis)
        Terugkoppelen van geconstateerde afwijkingen;
        Uitvoeren van routinecontroles;(kennis schip indeling lokatie etc etc)
        Bedienen van scheepssystemen, lokaal en op afstand; (bedieningsdeskundig)
        Zorgdragen voor opvolging als een storing niet zelfstandig kan worden opgelost;
        Terugbrengen van installaties in modeltoestand na calamiteiten;(systeemkennis en bedieningsvaardig)
        Bijdragen aan het opleiden van nieuw ingestroomde collega’s ; (leermeester???)

        Naar mijn idee een best pittig traject voor een niet KM technisch geschoolde instroomer.

Comments are closed.