Oplossingen doorstroming N250 in zicht

10

Den Helder – Het optimaliseren van de verkeerslichten en de aanleg van de Ravelijnbrug hebben de meeste invloed op een betere doorstroming op de N250 in Den Helder. De verkeerslichten hebben op de korte termijn (circa twee jaar) al een positieve impact; de Ravelijnbrug heeft de meeste invloed, maar heeft een lange voorbereidingstijd nodig. Ook de haalbaarheid moet nog nader worden onderzocht. Dat blijkt uit een rapport dat is opgesteld door Sweco in opdracht van het regionaal samenwerkingsverband De Kop Werkt!.

In de studie van het ingenieursadviesbureau Sweco zijn meerdere kansrijke maatregelen onderzocht, die op middellange en lange termijn de doorstroming op de weg zouden kunnen bevorderen. Het doel was om inzicht te geven in de effectiviteit en haalbaarheid van de geselecteerde maatregelen. Onderdeel van het onderzoek waren de aanleg van de Ravelijnbrug, ondertunneling Havenweg, ook wel bekend als het ‘Manifest N250’, verplaatsing van de Moormanbrug, dynamisch verkeersmanagement, verplaatsing zuidingang marineterrein en parkeermaatregelen.

Wethouder Heleen Keur: “Ik ben oprecht blij met de uitkomsten van dit rapport en de kwaliteit ervan. Het onderzoek biedt ons een handvat en mogelijkheden om volgende stappen te zetten voor de structurele bereikbaarheid van Den Helder, de binnenstad en de haven via de N250. Hierin trekken we samen op met de ontwikkelingen binnen het maritiem cluster.”

Ravelijnbrug voorkeur
De onderzoeksresultaten laten zien dat de Ravelijnbrug de voorkeur geniet boven een ondertunneling bij de Havenweg. Hoewel de doorstroming weliswaar verbetert door de ondertunneling, heeft het ook een aanzuigend effect van verkeer. Hierdoor wordt het uiteindelijke doel van de maatregel niet bereikt. Daarnaast is de ingreep in het landschap fors: de weg wordt breder in de richting van het kanaal. De bestaande vaarweg is daardoor niet breed genoeg meer. Bovendien moeten de kade- en damwand worden vervangen.

De verwachting is dat het verplaatsen van de Moormanbrug als losstaande maatregel weinig tot geen effect heeft op de doorstroming van de N250, maar wel in combinatie met de Ravelijnbrug. Van de verplaatsing van de zuidingang van het marineterrein meer richting het noorden, wordt een geringe werking voorspeld. Dynamisch verkeersmanagement, waarbij verkeer over andere routes richting de Texelse boot wordt geleid, geeft eveneens weinig verlichting. Hierdoor ontstaan elders in de stad juist meer knelpunten.

Intelligente verkeerslichten
De recente installatie van intelligente verkeerslichten biedt wel een positief perspectief. Het duurt ongeveer een jaar voordat het systeem de meest optimale afstemming van verkeerslichten heeft gevonden. De winst wordt momenteel al gevonden in het feit dat alle verkeerslichten op de N250 zijn aangesloten bij één centrale, zodat afstemming tussen de verschillende verkeerslichten kan plaatsvinden. In het advies is verder opgenomen om de rotonde op de Ravelijnweg-N250 om te bouwen naar een kruispunt met verkeerslichten.

Het rapport adviseert verder om de parkeermogelijkheden op De Kooy nader te bestuderen. Los van uitgevoerde onderzoek, heeft de gemeente Den Helder ook nog laten onderzoeken of een reserveringssysteem voor de TESO kan helpen de doorstroming te verbeteren. Daarvan zijn later dit jaar resultaten beschikbaar.

De Kop Werkt!
Dit project valt onder “De Kop Werkt!”, het regionaal stimuleringsprogramma van de vier Kopgemeenten Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen en de provincie Noord-Holland. Zij werken samen aan een toekomstbestendige regio, door continu kansen te benutten die de kracht van de regio versterken. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van havens, agribusiness, energiesector, toerisme, bereikbaarheid en leefomgeving.

Meer informatie op www.dekopwerkt.nl.

10 REACTIES

  1. Want de veerhaven verplaatsen naar het Kuitje of Den Oever; en zodoende de files aan toeristen naar Texel buiten de stad houden; dat is natuurlijk absurd.

    Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
    1 nieuwe brug in het kanaal en 1 verplaatsen; oftewel feitelijk 2 nieuwe bruggen…

    En dan gaan de toeristen nog steeds door een groot deel van de stad (!)

    Den Helder Den Helder; hoe moeten we naar de kelder? 😉

  2. Toeristen naar Texel stoppen niet in Den Helder die willen na een lange rit naar Texel , na 3 weken vakantie is het geld op en willen ze naar huis , lange rit te gaan dus stoppen ook niet in Den Helder om hier de economie te spekken Den Helder heeft alleen maar last van de Texelse boot , naar Den Oever die boot direct 2 kanten op aansluiting op de A7.

      • Welke last Den Helder heeft , tegenwoordig komen er 500 auto’s van de boot af , weststraat,zuidstraat staan regelmatig vol en vast en daarna maar niet te spreken over de drukte op de N9 , maar wanneer jij (RB) voordelen ziet dan hoor ik ze graag.

        • ik zie de last waar Den Helder onder zou bukken niet? beetje drukte op een drietal wegen? goh is dat nu zo verschrikkelijk? de gemiddelde inwoner van DH is hier op berekend en mijdt deze wegen op de boot tijden..

          is dit nu die ondraagbare last waardoor we miljoenen moeten uitgeven aan nieuwe bruggen en flauwekul onderzoeken waar iedereen de uitkomst al van weet?

  3. ,, de kop werkt,, ze houden zich met zeer veel zaken bezig,druk druk,maar echt buiten miljoenen uitgeven ,en gerichte resultaten,kom ik niet echt in enige rapportage van ,,de kop werkt,, tegen .

  4. Uit een onderzoek op Texel is gebleken dat de Texelse toerist op de heenweg snel naar Texel wil en bij einde van de vakantie weer snel naar huis wil en ook gaat. Op beide momenten stoppen ze niet in Den Helder. Wel is gebleken dat slechts 2% !! van de Texelse toerist een dagje naar Den Helder gaat, een en ander doordat men op weg naar de boot toch wel geïnteresseerd wordt bij het zien van de onderzeeër naast het Marine museum. Het is een blikvanger en het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat zij niet komen wanneer dit schip zou verdwijnen. Dus maar zuinig zijn op dit maritieme erfgoed. Economisch gezien heeft Den Helder niets aan de Texelse toeristen, onze stad heeft slechts de enorme overlast van files en milieuvervuiling.
    Ik begrijp nog steeds niet dat de gemeente Den Helder geen bepaalde heffing vraagt aan de gemeente Texel voor alle overlast en schade, veroorzaakt door de Texelse toeristen. Ik kom elke week op Texel en spreek veel inwoners waaronder ook veel ondernemers. Zij verbazen zich erover dat ons bestuur zo maar accepteert dat wij alle lasten van hun toerisme dragen en zij alle vruchten ervan hebben.

  5. Verkeerslichten op elkaar afstemmen ofwel net als de lichten bij de Kanaalweg zullen die bij de Beatrixstraat en de Ruygweg bijna continu op groen staan voor Texel verkeer. Bij de Kanaalweg sta je nu al minuten te wachten als de boot uitstroomt. Daarnaast geeft die constante stroom autos ook problemen om de rotonde N250 Ravelijnweg op te rijden.
    Verder wordt de doorstroming van verkeer naar de marinehaven grotendeels bepaald door de snelheid van de passencontrole bij de toegang. Wanneer dit stagneert dan helpt de mooiste brug zelfs niet.

Geef een reactie (heeft u wel de spelregels gelezen?)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.