Wat is een voice-over?

Een voice-over is de verteller die buiten beeld het gesproken woord verzorgd. Dit kan op de radio of televisie zijn, maar ook in een bioscoopfilm. Het meeste voice-over werk in Nederland bestaat echter uit online video’s inspreken. Wanneer een (vaste) voice-over alle programma’s van een zender aankondigt spreekt men overigens van een ‘station voice’.

Nederlandse voice-over betekenis

De Nederlandse voice-over betekenis is beslist anders dan die van een stemacteur, en het verschil zit ‘m in het woord ‘acteur’ in ‘stemacteur’. Stemacteurs spreken ook voice-overs in, maar leggen zich met name toe op het acteren. Zij zijn net als een voice-over niet zichtbaar in de opname, maar vertolken vaak een typetje of personage. Voice-overs spreken juist vaak in als zichzelf, en met de tone of voice waarmee ze bekend zijn geworden.

Stemacteurs werken overigens ook vaker vanuit een externe geluidsstudio. Dit omdat er vaak moet worden geregisseerd. Denk bijvoorbeeld aan tekenfilms inspreken. Ook werken stemacteurs vaak samen met andere stemmen in een productie, en ook dan kan het makkelijker zijn om met elkaar oogcontact te kunnen maken.

Hoe word je een voice-over?

Nederlandse stemmenbureaus krijgen dagelijks aanmeldingen van mensen die denken (of horen) dat ze over een mooie stem beschikken. Wat deze mensen niet weten, is dat de meeste voice-over bureaus zich juist focussen op de meest populaire Nederlandse voice-overs, en dat zijn bijna altijd stemmen met heel veel ervaring.

Om door te breken als Nederlandse voice-over is het daarom raadzaam om eerst heel veel ervaring op te doen als freelance voice-over. Eén tactiek die beginnende stemmen gebruiken is door jezelf aan te bieden als gratis voice-over bij videobedrijven. Zo kun je bouwen aan een portfolio en tegelijkertijd de benodigde ervaring opdoen.

Wat heb je nodig in een voice-over studio?

Het allerbelangrijkste bij een voice-over inspreken is een goede akoestiek. Wanneer je denkt aan een nieuw, leeg huis ken je het geluid van galm als je in je handen klapt. Dit is precies wat je niet wilt: een slechte akoestiek. Een betere akoestiek is bijvoorbeeld te horen in een slaapkamer met dikke gordijnen en hoogpolig tapijt. Veel voice-overs beginnen dan ook met inspreken in hun slaapkamer.

Voor de opname is uiteraard een microfoon nodig. Vroeger had je hiervoor diverse externe apparaten nodig, zoals equalizers en compressors, maar deze zijn tegenwoordig ook digitaal te vinden in betaalbare voice-over software. Daarom kiezen veel voice-overs voor een eenvoudige setup, zoals een USB voice-over microfoon, een laptop en een voice-over software pakket waarmee je de audio editing kunt doen, zoals het verwijderen van versprekingen of kuchjes.

Hoe maak je een voice-over demo?

Net zoals voetbaltalentjes liever kijken naar wereldberoemde voorbeelden, zo geldt dat ook een beetje voor nieuwe Nederlandse voice-overs. Je kunt het beste luisteren naar demo’s van bekende Nederlandse voice-overs, en vervolgens qua samenstelling een vergelijkbare demo maken. Denk hierbij aan de doelgroep die voice-overs het meeste boeken: video producers.

Het heeft daarom geen zin om een voice-over demo met alleen maar commercials samen te stellen. Commercials komen voor, maar zijn slechts een klein deel van het voice-over werk. Het meeste werk bestaat uit animaties en uitlegvideo’s inspreken (bedrijfsfilms) en het is raadzaam je vooral toe te spitsen op voice-over voorbeelden uit zulke producties.

Wat verdient een voice-over in Nederland?

De meeste voice-overs in Nederland die al een paar jaar inspreken, verdienen vaak genoeg om ervan rond te komen. Logisch, anders zouden ze er ook mee gestopt zijn. Uitzonderingen van hele bekende Nederlandse voice-overs nagelaten, verdienen voice-overs die op zzp-basis werken naar schatting tussen de € 2.500 en € 3.500 euro. Soms moeten hier dan nog wel investeringen vanaf getrokken worden.

Investeringen waar een voice-over Nederlands mee te maken heeft zijn uiteraard de technische zaken zoals een upgrade van een voice booth, voice-over microfoon of andere apparatuur die een voice-over opname beter kunnen laten klinken. Maar ook de acquisitie van nieuwe klanten is voor beginnende stemmen een niet te onderschatten onderdeel. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van advertenties op Facebook of Linkedin.

Voice-over tarieven: Hoe bepaal je ze?

Het correct samenstellen van je voice-over tarieven is een belangrijk onderdeel voor iedere voice-over of stemacteur. Want je wilt niet als een (te) goedkope voice-over bestempeld worden, en tegelijkertijd jezelf niet uit de markt prijzen. Een te laag voice-over tarief kan bijvoorbeeld mooie klanten afschrikken, want waarom zou een goede stem voor zulke lage tarieven werken? Kortom, goed gebalanceerde voice over tarieven zijn key.

Aangezien bedrijfsfilms inspreken het meest voorkomende werk is, is het goed om te weten dat voor een productie met 200 woorden ongeveer € 200 euro exclusief btw wordt gerekend. Om een leuk voice-over salaris te verdienen zul je dus tussen de 15 a 20 voice-over opdrachten moeten inspreken om een de kost maandelijks bij elkaar te verdienen.